Nungwi

Nungwi på norra Zanzibar En del av paradiset på jorden

Nungwi är en liten by på Zanzibars nordspets vars kuster är belamrade med hotell. Stränderna är fantastiska och ölen är billig. Välj mellan lyxigt hotell med fri utsikt mot indiska oceanen eller väljer ett något billigare hotell bokstavligt talat ett stenkast från stranden. Det finns en liten butik i norra delen av byn för dig som vill handla det nödvändigaste.

Nungwi når du enklast med så kallad delad minibuss, en Toyota Hiace som du delar med andra turister. Fråga på något dyrare hotell om de vet om någon researrangör. Du kan också åka egen taxi om du har råd, prisförhandla innan avresa. Eller så åker du dala-dala som kan vara allt från stor kinesisk buss till lastbilsflak (trafikfarligt).

Norra och östra delarna av Zanzibar tillhör de bitar av arkipelagen som oftast förekommer i turistbroschyrerna: Kritvita sandstränder och turkos vatten. Vi spenderade ett par nätter på förhållandevis billiga Safina Bungalows i Nungwis nordvästra delar.

Det var lågsäsong när vi var där och vi betalade ett något lägre pris än vad du får ge under högsäsongen. För 35 dollar natten (inkl. frukost) fick vi ett dubbelrum i en bungalow (enkelt hus). En utvändig regel låstes med hänglås och den tunna trädörren ledde in till ett större rum om ca 20 kvm. Lägsta pris angivet på hemsidan i juni 2011 är 40 dollar.

Möbleringen
Spartansk eller enkelt beroende på hur du vill se på det. Vi bodde i ett dubbelrum och sängen lämnade en del att önska. Dels var den liten (ca 160 cm bred) och madrassen såg tjock ut, men den var tämligen hård. Myggnätet var trasigt men det fanns varmvatten, en oerhörd lyx efter att vi duschat i kallvatten inne i Stone Town. Det var billigt och läget helt OK, någon minuts promenad och vi var framme vid en härlig sandstrand.

Visst fanns det oerhört lyxiga boendealternativ i närheten men vi reste med en budgetkassa och la hellre pengarna på god mat än på ett hotellrum. Alldeles intill vårt budgetboende ligger Z Hotel, med rum vars terrasser bokstavligt talat är byggda på strandkanten. Deras mat var bland den bättre i närområdet.

Sola-bada
Vid lågvatten står hotellen fria från det omkringliggande havet och på eftermiddagarna förvandlas de tidigare så stora stränderna till mindre vikar mellan hotellkomplexen. Här finns det gott om plats för beach volley, sollapande under ett parasoll eller en simtur (starka tidvattenströmmar).

Äta-dricka
På kvällen avnjöts en god middag på någon av hotellens restauranger. Det gick bra att komma dit även om vi inte bodde på hotellet och någon klädkod var det inte att tala om, även om bikini kanske inte rekommenderas som middagsklädsel. Priserna var inte sinnessjuka och för ca 150 svenska kronor fick en trerätters middag utan något att klaga på. Vi åt vår mat på Amaan Bungalows som ligger vägg-i-vägg med Z Hotel.

Vi satt en kväll på Z Hotel’s terass och tog några drinkar. Två espresso och två drinkar kostade oss några hundralappar. Samma pengar hade vi dess dessförinnan lagt på en trerätters för två personer inklusive öl och vin. Nu var det lågsäsong och utbudet begränsat men vill man komma billigt undan går det om man kollar runt lite. Med vad gör det när solnedgången får en att tappa andan:

Hela vistelsen i Nungwi var över förväntan. Visst blir det lite långtråkigt på hotellrummet när det inte finns TV men det gick bra att sitta länge vid någon av barerna och därefter krascha i sängen. Frukost serverades 07:30-09:30 och i vårt fall var det några minuters promenad bara en våning upp till en terrass med utsikt över hotellträdgården. Pulverkaffe, vitt bröd, margarin som håller formen i 30 graders värme(!), färska frukter och omelett bjöds det på.

Vi bodde som enda gäster på Safina Bungalows som ligger vägg-i-vägg med Z Hotel och Amaan Bungalows. Det var på det senare hotellets restaurang som vi åt alla utom en måltid. Det finns en bar/mindre restaurang på stranden strax väster om Z Hotel också, men maten där var ingen höjdare även om det var billigt. Där skulle de har BBQ på stranden en afton men skylten lovade mer än vad som erbjöds..stranden låg öde hela kvällen.

Lågsäsongen innebär ett avbrott i turistaktiviteterna och sista kvällen tänkte vi äta på Z Hotel. Tyvärr skulle de stänga dagen efter och saknade stora delar av menyn. Så vi fick ta ännu en vällagad biff på restaurangen vid Amaan Bungalows.